Saxat från SAS Facebook-sida

Igår skrev jag ett inlägg på SAS Facebook-sida.

Hej SAS! Den 19 juli så flög jag, min sambo och hennes personliga assistent SK157 till Göteborg.

Någonstans från det att jag lämnade ifrån mig min rullstol vid flygplansdörren i Stockholm till att jag fick den vid flygplansdörren i Göteborg så hade den blivit skadad. Hjulen var helt skeva, ramen böjd och hjulaxeln helt av. Helt orullbar.

Som tur är klarar jag att gå kortare sträckor. Vid ankomst GOT gjorde jag en skadeanmälan och blev erbjuden att få låna en Swedavia-rullstol. Tyvärr är den för stor och otymplig att jag inte hade kunnat ta mig fram med den, så jag tackade nej och så åkte vi in till hotellet i city.

Istället för att njuta av ett varmt och soligt Göteborg så spenderade vi vårt dygn i Göteborg på hotellrummet, eftersom jag inte kunde ta mig någonstans utan min rullstol.

Eftersom jag lånar rullstolen från landstinget i Västmanland så kommer landstinget själva att föra en dialog med SAS kring hur man löser den skadade rullstolen.

I min kontakt med Customer Care får jag veta att SAS inte ersätter förluster som inte kan värderas ekonomiskt, sveda och värk, förlorade upplevelser under en semester och andra olägenheter och att man därför inte kommer att kompensera oss.

Jag har varit medlem i EuroBonus sedan 1999. I hela mitt flygintresserade liv har SAS legat mig mycket varmt om hjärtat och har alltid varit mitt förstahands val när jag reser, trots att det funnits billigare alternativ.

Att få svaret att man inte på något sätt kan kompensera vår vistelse i Göteborg (på hotellrummet på grund av
att rullstolen skadades under SAS-flighten till GOT), är inte ett svar jag förväntar mig från SAS. Det är snarare ett svar som jag hade väntat mig från er norska konkurrent eller det irländska lågprisbolaget.

Jag känner mig minst sagt förvånad och besviken…

 

SAS svar:

Hej Mattias!
Vi ber så mycket om ursäkt över hur din upplevelse med oss blev. De beslut som tas av Customer Care är ingenting vi kan påverka härifrån, dock förstår jag att din upplevelse och planerade resa blev förändrad.
Hoppas att vi kan mötas i en SAS-gate i framtiden igen.

 

Mitt svar till dem:

Jag förstår att ni i Facebook-teamet inte kan påverka beslut, dock hade ni kunnat vidarebefordra mitt inlägg. Min ”upplevelse blev förändrad” för att jag inte kunde göra något alls på resmålet, för att hjälpmedlet som gör att jag kan förflytta mig blev så skadat att jag inte kunde använda det. Det är ungefär som att ni skulle råka bryta era ben när ni kom till ankomstflygplatsen och var tvungna att sitta vid gate tills ni skulle flyga hem igen. Jag antar att ni också då precis som jag skulle känna er lite begränsade, att er resa blivit förstörd och bli aningens frustrerad när man får svaret att ”vi förstår att du är besviken men vi hoppas att du väljer att flyga med oss igen” utan någon som helst kompensation. Då blir man som trogen kund rätt besviken.
Continue Reading

Miami Seaquarium

Idag har vi besökt Miami Seaquarium. Det tog ungefär en och en halvtimme att ta sig från South Beach till Key Biscane med bussar. Vi åkte till Omni Terminal där vi bytte från buss till Miami Metromover, ett gratis högbanetåg som går runt i olika loopar i downtown. Omni loop och Brickell loop. Vid Financedistrict bytte vi till buss vidare ut till Key Biscane.

På Miami Seaquarium är det gratis inträde om man har rullstol. Inträde ligger annars på 45 dollar per vuxen.

Vi såg diverse fiskar, späckhuggare, delfiner, hajar, pingviner, sköldpaddor, alligatorer, papegojor, pelikaner, flamingos, sjölejon och ödlor. Vi såg även ett rådjur som bodde med sköldpaddorna. Känns väl lite säkrare att bo bland dem än grannarna alligatorerna. Vi fick även chansen att klappa och känna på sällskapliga och nyfikna stingrockor som mer än gärna gosade med våra händer. Mysigt!

Vi tog oss hem till SoBe via shoppingcentret Bayside.

Dagen avslutades med en god middag på TGI Fridays på 5th Street/Ocean Drive nere vid Lummus Park.

   
    
    
    
    
   

Continue Reading

Havsutsikt!

Vi har precis checkat in på tillgängliga rullstolsanpassade Hilton Garden Inn Royal Polo, Miami South Beach. Havsutsikt från rummet är ju alltid trevligt!

Hiltons doubledip gör att vi får Hilton Honors poäng för vistelsen samt att vi får kreditera poäng till SAS EuroBonus. I och med denna vistelse får jag Silverstatus på mitt Hilton Honors konto.

  

Continue Reading

Börjar närma oss Miami

Den 11 timmar och 25 minuter långa Austrian Airlines flighten mellan Wien och Miami börjar närma sig sitt slut. Jag är mycket nöjd med servicen i businessclass. 

Pursern skakade hand med och hälsade på alla passagerarna var och en med sitt namn efter start. Hon presenterade sig själv och berättade om flighten.

   
   

Continue Reading

Middag OS97

Vi börjar närma oss Miami! Vi har 2 timmar kvar och har flugit lite mer än 9 timmar.

Dags för den andra serveringen! Jag valde en tomatsallad med mozarella. Till dessert serverades choklasmousse. Självklart njöt jag av champagne till den goda salladen!

   
   

Continue Reading

Lunch OS97

Dags för ”lite” lunch. Först kom en antipasti vagn fullt med olika förrätter. Jag tog en laxtartar. Efter det serverades soppa med morot och ingefära. Till huvudrätt valde jag kyckling och ris. Dessertvagnen rullades fram med chokladglass, frukt och apelßtrudel. Efter den goda lunchen delades kaffemenyn ut där man kunde välja på 10 olika kaffevarianter.

Jag valde att dricka några glas champagne till den mycket goda lunchen.

Jag blev glatt överraskad av den fina och goda lunchserveringen! 

Nu lite bilder på maten. Glömde att ta en bild på kaffeglaset med glass och grädde.

   
    
    
   

Continue Reading

Champagne OS97

Pjuh! Vi hann till vår flight! Vi lastades av och ombord på nästa flygmaskin genom flygmaskinernas catering ingång, den längst fram på höger sida. Vi åkte en liten buss mellan Fokker 100 och Boeing 767 som snällt väntade på oss med all pax och crew ombord. När vi kommit in genom cateringingången var det ”boarding completed”.

Vi har nyss lyft från Wien och vår nos pekar nu västerut, mot sol och värme. Flygmaskinen är Austrian Airlines Boeing 767-300 reg. OE-LAZ. Flygtiden är 11 timmar och 25 min.

Nu ett glas Duval Leroy champagne och lite varma nötter. Gott!

   
   

Continue Reading

Frukost OS318

Då är vi iväg! Cockpit ligger på gaspedalen så vi bör landa i VIE runt klockan 9. 

Nu är det frukost som gäller. Carro sitter aisle på 1D och jag window på 1F. Vi är ensamma i business kabinen.

Det här är det bästa sättet att äta frukost på. Uppe i luften!

   
    
 

Continue Reading